Chokladmousse med apelsin och physalis

Jag ska göra en efterrätt idag, nämligen DENNA chokladmousse. Utan mycket frukt kan det nog bli riktigt mäktig, men jag är säker på att den kommer stilla chokladsuget! Och jag kommer till hundra procent skippa citronmeliss, det var för mycket överkurs för min del.


Chokladmousse med apelsin och physalis

Det här behövs till 4–6 port:
100 g mörk choklad, 70%
2 dl vispgrädde
1/2 apelsin, rivet skal
2 msk florsocker

Garnering:
apelsinklyftor, hinnfria
physalis
citronmeliss
flingsalt

Gör så här:

1. Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål. Koka upp grädde, apelsinskal och florsocker i en kastrull. Häll gräddblandningen över chokladen och rör tills chokladen smält.

2. Låt chokladsmeten svalna. Ställ den i kylen så att den blir riktigt kall, gärna över natten.

3. Vispa chokladsmeten smidig. Forma till ägg med hjälp av två skedar som doppats i vatten. Dekorera tallrikarna med apelsinklyftor, physalis och citronmeliss. Strö ett par flingor salt på chokladmoussen – det är raffinerat gott!


Kommentarer
Postat av: Fanny

NOMNOMNOM!! Ha en skön lördag hörenini :)

2011-01-15 @ 14:17:16
URL: http://billybookcase.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0