Räknar timmarna

Nu räknar vi timmarna till denna lilla go-gris flyttar hem till oss. I morgon på förmiddagen ska vi hämta honom!

Bilden är från i torsdags. Idag är han prick 8 veckor!

Sitter just nu hemma i Svensbyn och mår. Daniel och hans kompis Micke är på stugan och bastar och badar. Ska snart hämta dom för att sen grilla här innan vi går några hus bort på inflyttningsfest hos en av Ds kompisar.

Igår var en riktigt mysig dag, i alla fall efter jobbet. När jag kom hem var Mio och Emmeli hos oss, vilket alltid är lika trevligt! Vi åt först en riktigt god middag och sen gick vi och hälsade på Lintu. Efter det åkte vi ut till en stuga där de flesta ur mitt "gäng" var. En toppenkväll!

Måste till sist nämna att jag har världens bästa kille!

Fler födelsedagsbarn!

Men det är fler som fyller år idag. Nämligen världens bästa Sofie!!

Stort GRATTIS!

Jag hoppas du har en riktigt fin födelsedag utan laget "hemma" i Umeå!

Vi ses i Pite i augusti!

Ingen vanlig dag..

För det är Emmelis födelsedag!

GRATTIS fina du!

Bilden jag hade på henne är från när vi var på Gläntan, vid havet,
en kväll för några veckor sedan. Emmeli är, för er som inte vet,
Daniels lillasyster.

Daniel i radio

För er som undrar vad min kille jobbar med, tycker jag ni ska ta och lyssna på detta (men alla ni andra också)! :-)

Klicka HÄR -> välj 10.00-10.30 och spola fram till 15:00 på spelaren.

Där förklarar nämligen Daniel vad han och hans arbetskompisar gör i sommar, live i P4 Norrbottens sommarradio. Detta hände i förmiddags medan jag stod och diskade i köket med radion på högsta volym, och Daniel satt i stökrummet på en stol i mörkret och pratade med killen, haha.

Städarkväll

Har gått an hela eftermiddagen och kvällen sen jag kom hem från jobbet. Sen kom mamma och hade med sig jordgubbar från Storsöder som grädde på moset. Så nu är jag inte bara trött - utan mätt också.

Så ni får fortsättningen på resan.. ja inte ikväll i alla fall.

Nu är det bara 4 dagar och 5 nätter kvar innan vi hämtar hem lill-grisen. Gissa om vi längtar!?

Och redan i morgon kväll kommer mina arbetare hem från skogen, det gillar jag skarpt!

Favoriterna som myser i gräset

Fjällen 2010

Vi har haft en helt fantastisk helg uppe på kalfjället! Först var det tänkt att vi skulle sova en natt i Arjeplog och gå upp fredag förmiddag, men i och med att det var så fint väder torsdag kväll blev det ändrade planer och vi styrde Våfflan upp mot Sandviken redan då.

Vi lämnade ett mycket varmt Piteå med glädje!

Med 24km till norska gränsen och snöklädda bergstoppar runt om oss fick vi skjuts över en sjö strax efter kl 21. Därefter började vi vår vandring. Vi skulle ta oss, fågelvägen, 3km upp med 400 meters stigning. Innan vi kom ovanför trädgränsen var det varmt.

Maja såg lagom nöjd ut när vi åkte över sjön i Sandviken!
Hon sprang förresten lös från torsdag kväll till söndag eftermiddag.

Maja har som sagt sprungit lös och hittat diverse djur. Bland annat renar och fjällämlar. Fjällämlar är små djur som påminner om hamstrar och alltså inte fullt lika äckliga som möss.

Med midnattssolen som belysning tog vi oss äntligen fram till sjön Pajeb där vi skulle tillbringa tre nätter (ligger nedanför den belysta bergstoppen, som i en dalgång).

Fredag morgon vaknade vi av att det smattrade mot tältduken. Så det var bara att stanna i tältet några timmar till för att sedan gå ut och kämpa mot den efterlängtade rödingen.

På upptäckt runt omkring oss innan vi började fiska längst med ena sidan av sjön.

Sen bestämde vi oss för att gå in i tältet och värma oss lite. Så fram kom
vinet och även nöt-cremé för att fira att vi var på semester!

Sen, under tjock dimma som höll i sig resten av kvällen och natten, rodde vi runt sjön några gånger i hopp om napp, men inget hände...

Lördag morgon låg dimman kvar, men strax före lunch klarna det upp och vi rodde över sjön till några klippor i hopp om "skitfiske".

Efter lunch gick vi på en dagstur till "Vadsjön" som kom att bli en väldigt uppskattad utflykt för oss alla. Men bilder från det får ni i morgon kväll. Nu ska jag äta och göra mig klar för ett kvällspass på jobbet.

Semestertripp

Nu bär det av till Arjeplog och jag har en semesterdag utsatt på schemat för första gången i mitt liv.

Ha en underbar helg, det ska vi!

Muffins

Har förresten fått mina muffinformar, men glämde bort att ta kort på alla de sorter och formar jag bakade under helgens gång. Så här får ni en länkresumé.

Fick bland annat bli Dumlemuffins

Bärmuffins med jordgubbar och blåbär
(tog 2 dl jordgubbar och ca 1 dl frysta blåbär)

Pollymuffins till jobbet och kladdkaksmuffins
(och häflten av dom åkte av plåten....)

Cheesebolls

Hade fotat ett recept på Ostbollar som jag dela med mig av. Gjorde det helgen som var när vi åt tapas med bland annat grillade tigerräkor, och det var riktigt gott! Frös ner resten och de kommer nog fungera som drinktilltugg vid något tillfälle.

Klicka för större bild.

Pyssel

Sitter inte så ofta vid datorn, därav min torka här vid bloggen.

Men ikväll har jag suttit och pysslat och även fixat så jag kan lägga in bilderna från mobilen (ny programvara = strul). Ikväll har jag även städat, laga mat och lådor och gått en långpromenad med Tove. Hon och jag har hittills haft våra veckoträffar på något berg i Pite kommun, men på grund av jobb och semester så fick det bli runt stan denna gång.

Larssonsberget i Svensbyn och Kalahatten

Och så till kvällens pyssel. Under helgen som var köpte jag Hemma tidning (bilaga till en av kvällstidningarna) och i den visade dom ungefär hur man kunde göra en ljuskrona själv utav ståltråd. Så på väg hem från jobbet gick jag in för att köpa lite tråd. Men jag vill inte göra en fet ljuskrona, utan nöjde mig med att härma en annan som fanns på bild. Detta blev resultatet:

Ungefär samma bild, jag vet. Men jag är så nöjd med min improvisation!
Nästa gång ska jag dock göra en som är aningen mindre och med en
betydligt bättre ståltråd! Blev grymt sugen att ta upp tovningen igen efter
allt knåp ikväll.

I morgon är det onsdag och jag är ledig! Ska klippa gräs, förhoppningsvis sola och fixa innan mina älsklingar kommer hem på kvällen. De kommer hem en kväll tidigare än vanligt i och med att vi åker på semester på torsdag eftermiddag så fort jag hunnit hem från jobbet. Det blir en lång weekend i Arjeplogsfjällen med vandring, tält, fiske och massa mys. Som jag längtat efter denna vecka då jag har min första och enda semesterdag!

Om jag hinner och om de är ute ska jag också förbi Lintu en sväng. Jag kan inte sluta titta på bilden av gogrisen som togs i söndags då han var 6 veckor. Titta sååå snygg! Och på söndag är det bara EN VECKA kvar - can't wait!!

Sist men inte minst, en bild från min fasters riktigt trevliga 60 års kalas, som vi var på i lördags.